قرآن و استشراق  عنوان کلان پروژه      قرآن و استشراق 
مجری :     محمد علی مبینی
ناظر :     احمد واعظی 
پژوهشکده :    فرهنگ و معارف قرآن 
گروه پژوهشی:      مطالعات تطبیقی
خروجی :     مقاله،کتاب 
تاریخ شروع :    1397
تاریخ اتمام :    ادامه دارد

                                                                 
خلاصه ی کلان پروژه : 
امروزه مطالعات قرآن‎پژوهی در غرب دامنۀ وسیعی پیدا کرده است و مراکز پژوهشی و آموزشی متعددی بر محور مطالعات قرآن‎پژوهی فعالیت می‎کنند. در این مراکز برای مطالعه و بررسی قرآن از روش‎های مختلف استفاده می‎شود و به مقتضای روش‎های به‎کارگرفته شده، نظرات گوناگونی راجع به مباحث قرآنی و مسائل پیرامونی آن ارائه می‎گردد. این نظرات در بسیاری از موارد با دیدگاه‎های رایج در مکتب تشیع همخوانی ندارند و به گونه‎ای موجب ایجاد شبهات قرآنی گردیده‎اند. این در حالی است که متأسفانه از سوی جامعۀ ما و مخصوصاً در حوزۀ علمیه به صورتی نظام‎مند و منسجم به این مطالعات قرآن‎پژوهی در غرب توجه نشده است و در پاسخ به آن‎ها چندان کار درخور توجهی انجام نگرفته است. 
با توجه به اهمیت فوق العادۀ مسئله، پژوهشکدۀ فرهنگ و معارف قرآن «کلان طرح قرآن و استشراق» را در گروه مطالعات تطبیقی این پژوهشکده فعال کرده است. هدف عالی این کلان‎طرح انجام پژوهش‎های دقیق و معتبر علمی در سطح بین المللی و دستیابی به مرجعیت علمی در این زمینه است. برای رسیدن به این هدف برنامه‎های متعددی در نظر گرفته شده است که بخشی از آن‎ها در سال 1397 شروع شده و بخشی دیگر در سال آتی تحقق می یابد. 
1. تعریف طرح‎های پژوهشی و اجرای آن‎ها به واسطۀ اعضای هیأت علمی پژوهشکده و یا افراد متخصص بیرونی. بخشی از این طرح‎ها به شرح ذیل است. 
1-1.    بررسی آراء أثر گذارگلدزیهر بر مطالعات قرآنی خاورشناسان
1-2.    نقد و بررسی دیدگاه ولفسن درباره صورت کتاب پیدا کردن کلام خدا
1-3.    نقد و بررسی دیدگاه ولفسن درباره خلق قرآن
1-4.    بررسی و نقد آراء کارن آرمسترانگ در موضوع خدا در قرآن
1-5.    طرح پژوهشي جامع در حوزه قرآن و مستشرقان
1-6.    نقد مطالعات قرآنی مستشرقان در حوزه عصمت رسول گرامی اسلام (ص)
1-7.    نقد و بررسی دیدگاه آنجلیکا نویورت درباره رابطه قرآن و کتاب مقدس
2. تشکیل حلقه‎ پژوهشی به منظور پرورش نیروهای علمی کارآمد.  (این حلقه متشکل از 5 الی 7 نفر عضو خواهد بود که تحت نظارت اساتید متخصص بر محور یک موضوع خاص به پژوهش پرداخته و حاصل پژوهش خود را به صورت مقاله یا کتاب منتشر خواهند کرد.)
3. تشکیل کارگاه‎های علمی یک‎روزه با حضور اساتید متخصص و ثبت نام طلاب فعال در موضوعات قرآنی در این کارگاه ها به هدف 1. شناسایی و جذب نیروهای مستعد در حوزه قرآن و مستشرقان، 2. جریان سازی و برجسته ساختن موضوع در حوزه علمیه قم، 3. استخراج مقالات علمی برآمده از این کارگاه ها، و 4. فراهم ساختن زمینه برای برگزاری نشست ها، کرسی ها و همایش های ملی و بین المللی.
4. تهیه بانک علمی جامع شامل فهرست کتاب ها و مقالات ناظر به موضوع قرآن و مستشرقان به همراه فایلهای آنها در حد امکان (استفاده از کارهای انجام شده تاکنون و تکمیل آن)
5. تجمیع، تبویب و تنظیم مقالات مرتبط با قرآن و مستشرقان چاپ شده در مجله های آینۀ پژوهش و پژوهش های قرآنی و انتشار این مجموعه مقالات در قالب کتاب (کم هزینه و پراستفاده)
6. برگزاری نشست‎های علمی در حوزۀ قرآن و استشراق
7. انتخاب برخی مقالات دایره المعارف قرآن لایدن به هدف نقد و بررسی آن‎ها و تلاش در جهت برقراری ارتباط با نویسندگان غربی آن مقالات برای باز شدن باب گفت‎وگو علمی با آن‎ها و انتقال دیدگاه‎های تشیع
8. راه اندازی سایت قرآن و مستشرقان


 
منبع: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
کلمات کليدي
کلان پروژه ها, کلان پروژه های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 824
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما